زشت شدن و مشکل با قیافه در بلوغ
نوشته شده توسط : ذهن نو

زشت شدن در دوران بلوغ آیا تنها به دلیل حساسیت بیش از حد نوجوان است؟ معمولا مشکل با قیافه در بلوغ با جوش‌ها، بزرگی بینی، تغییر صدا و رویش موهای زائد آغاز می‌شود. این تغییرات دقیقا همراه با نیاز نوجوان به پذیرش همسالان بوده و از آنجا که هنوز توانایی درک انتزاعی در آن‌ها پایین است و قضاوت بر اساس ظاهر صورت می‌گیرد، حساسیت بیشتری به پارامترهای زیبایی وجود دارد. با آماده کردن نوجوان برای این تغییرات و استفاده از روش‌های مختلف برای بالا بردن اعتماد به نفس نوجوان می‌توان مانع از افت تحصیلی و سایر مشکلات مرتبط با این دوران شد.

 

منبع : زشت شدن و مشکل با قیافه در بلوغ

مشکل با قیافه در بلوغ و زشت شدن در بلوغ تا چه حد درست است؟

بسیاری از نوجوانان در دوران بلوغ فکر می‌کنند زشت شده‌اند و دیگر قیافه خود را دوست ندارند. اما این موضوع تا چه حد واقعیت دارد؟ بررسی‌ها نشان می‌دهند مشکل با قیافه در دوران بلوغ تا حد زیادی نشان دهنده ناتوانی در سازگاری با شرایط جدید است. چراکه نوجوانان در سنین بلوغ به یکباره با تغییرات بدنی گسترده‌ای روبه‌رو می‌شوند؛ قیافه آن‌ها از صورت یک کودک فاصله گرفته و کم کم چهره‌ای بزرگسالانه پیدا می‌کنند.

کنار آمدن با این تغییرات برای اکثر افراد زمان‌بر است و تا اواخر دوران نوجوانی که ظاهر ثابتی پیدا می‌کند طول می‌کشد. اگر در دوران بلوغ قرار گرفته‌اید و با ظاهر خود مشکل دارید باید بدانید که تنها نیستید بسیاری از نوجوانان در این برهه از زندگی خود مشغولیت ذهنی زیادی با ظاهرشان پیدا می‌کنند. اما این بحران‌ها موقتی بوده و با افزایش سن و کسب شناخت بیشتر در مورد خود به مرور از بین می‌روند. برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با سن بلوغ کلیک کنید.

زشت شدن و مشکل با قیافه در بلوغ | چطور در بلوغ زیبا باشیم ؟

همانطور که گفته شد مشکل با قیافه در دوران بلوغ یکی از بحران‌های رایج در میان نوجوانان است برای اینکه از این بحران به سلامت عبور کنیم، برخی اقدامات روانشناختی به شما کمک می‌کند. در همین راستا توصیه‌هایی را به والدین و خود نوجوانان پیشنهاد کرده‌ایم:

1- ظاهر افراد را ملاک قضاوت قرار ندهید

بسیار اهمیت دارد که والدین از همان دوران کودکی به عنوان الگو چه برخوردی با ظاهر دیگران دارند. این برخورد می‌تواند در روحیه و نگرش فرزندان تاثیر بسزایی داشته باشد. اگر دائما دیگران را با زیبایی‌های ظاهری بسنجیم و به خاطر شکل و قیافه آن‌ها را سرزنش کنیم ناخواسته نوعی ترس و نگرانی را در فرزندانمان ایجاد می‌کنیم که می‌تواند در دوران بلوغ خود را بیش از هر زمان دیگری نشان دهد. نوجوانانی که توسط چنین والدینی تربیت می‌شوند ممکن است دائما نگران باشند که دیگران به خاطر قیافه‌شان آن را مسخره یا طرد نمایند. در نتیجه اعتماد به نفس‌شان کاهش می‌یابد.

2- زشت شدن در بلوغ | به خاطر بسپارید که زیبایی امری نسبی است

همواره به یاد داشته باشید که زیبایی مفهومی نسبی است و هیچ کس نمی‌تواند مطلقا زیبا باشد. به عبارت دیگر این نگاه ماست که به پدیده‌های پیرامونی معنا می‌بخشد. آنچه از نظر یک نفر زشت محسوب می‌شود ممکن است از دید شخص دیگری زیبا باشد. در نتیجه باید بدانید که ظاهر شما منحصر به خودتان است و زیبایی‌های خاص خودش را دارد.

3- بدانید که تغییرات بلوغ موقتی هستند

در دوران بلوغ نوسانات هورمونی و رشد جسمانی سریع می‌تواند باعث شود که از نظر ظاهر چندان دلچسب به نظر نیاییم. برای مثال بسیاری از نوجوانان در این برهه زمانی با جوش‌های صورت مواجه می‌شوند یا احساس می کنند تناسب اندامشان به هم ریخته است. به خاطر بروز این مشکلات مضطرب نشوید و آرامش خود را ا دست ندهید. این علائم قرار نیست همیشه با شما بمانند. به مرور زمان وقتی از نظر رشدی به ثبات می‌رسید این علائم نیز بهبود می‌یابند. برای اطلاع از راه های کاهش جوش بلوغ کلیک کنید.

4- زشت شدن در بلوغ | بر دستاوردها و توانمندی ها تکیه کنند

همانطور که گفته شد والدین نباید ملاک ارزش گذاری و قضاوت خود را بر پایه مسائل ظاهری قرار دهند. در عوض آن‌ها باید تلاش کنند توانمندی‌های منحصر به فرد فرزندشان را درک کرده و بر دستاوردهای او تکیه کنند. این کار منجر به پرورش نوعی اعتماد به نفس درونی و قوی می‌شود که با تغییرات مرتبط با بلوغ نیز خدشه دار نمی‌شود.

5- به عنوان والدین سعی کنید با ظاهر خود کنار بیایید

والدین یکی از مهم‌ترین الگوهای زندگی فرزندان خود محسوب می‌شوند. اگر پدر و مادرها کسانی باشند که بیش از حد به ظاهر خود می‌پردازند و به طور وسواسی دائما چهره و اندام خود را برانداز می‌کنند احتمال بیشتری وجود دارد که فرزندانشان در دوران بلوغ حساسیت مفرطی در مورد قیافه پیدا کرده و در این زمینه احساس ضعف کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوجوانان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره نوجوان با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

علت بزرگ شدن دماغ در بلوغ چیست؟

متخصصان بر این باورند که بینی انسان از کودکی تا دوران پیری پیوسته تغییر می‌کند. البته رشد آن از نظر استخوانی در انتهای دوران بلوغ متوقف می‌شود اما از نظر پوستی رشد و تغییرات آن همچنان ادامه دارد. در دوران بلوغ همه اجزای صورت در حال متحول شدن و نزدیک شدن به حالت بزرگسالی هستند اما تغییرات بینی معمولا بیشتر به چشم می‌آیند. به مرور با پایان رشد و تحولات جسمانی؛ بزرگی بینی در تناسب با سایر اجزا قرار گرفته و دیگر نمود پیدا نمی‌کند.





:: برچسب‌ها: زشت شدن و مشکل با قیافه در بلوغ ,
:: بازدید از این مطلب : 283
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: